Leczenie zachowawcze

Zdrowy i piękny uśmiech to marzenie każdego z nas, bo doskonale zdajemy sobie sprawę jak bardzo poprawia to nasze samopoczucie oraz postrzeganie nas samych.

Najczęściej wykonywanym zabiegiem w stomatologii jest leczenie zachowawcze, polegające na usuwaniu zarażonych bakteriami tkanek zęba oraz na odbudowie ubytków pochodzenia niepróchnicowego. W Amber Clinic kładziemy nacisk nie tylko na leczenie powstałych już ubytków, ale także na profilaktykę. Na czym dokładnie polega leczenie zachowawcze i czy jest się czego obawiać?

Diagnostyka

Podstawowym badaniem w gabinecie stomatologicznym jest dokładny wywiad oraz wizualna ocena stanu uzębienia i błon śluzowych w jamie ustnej. Lekarz dentysta na tym etapie może zlecić wykonanie pantomogramu lub pojedyńczego zdjęcia rentgenowskiego zębów, celem oceny stopnia zaawansowania próchnicy. Poza zdjęciami lekarze mają także do dyspozycji inne narzędzia, jak np. mikroskop, dzięki któremu dentysta może wykryć nawet najmniejsze zmiany w wyglądzie zębów. Próchnica jest najczęściej występującą chorobą zębów w społeczeństwie i dotyczy niemal całej populacji – dzieci, a także dorosłych. Dzięki wczesnemu zdiagnozowaniu i usunięciu próchnicowo zmienionych tkanek zęba można uniknąć powikłań w postaci bólu zęba i dyskomfortu w jamie ustnej. Przebieg leczenia próchnicy w dużej mierze zależy od stopnia jej zaawansowania.

Ubytki próchnicowe

W fazie początkowej, gdy widoczne są jedynie białe plamki na powierzchni zęba wystarczy zabieg remineralizacji, polegający na dokładnym oczyszczeniu zakażonego miejsca, a następnie nałożeniu preparatu z fluorem. Produkt ten ma za zadanie zapobiegać rozwojowi próchnicy oraz odbudować uszkodzone miejsce. Aby zabieg był skuteczny należy wykonać go kilka razy.

W stadium bardziej zaawansowanym, kiedy próchnica przedostała się przez szkliwo, niezbędne okazuje się mechaniczne usunięcie chorobowo zmienionej tkanki zęba, a następnie uzupełnienie ubytku wypełnieniem kompozytowym. Warto w tym miejscu wspomnieć, że leczenie zaczyna się od podania znieczulenia, dzięki czemu zabieg przebiega bezboleśnie. Kolejnym etapem jest opracowanie przez lekarza ubytku, polegający na stworzeniu dostępu do zmienionej zębiny w taki sposób aby możliwe było wprowadzenie narzędzi służących do usunięcia zdemineralizowanej tkanki. Po dokładnym oczyszczeniu ubytku lekarz przystępuje do jego wypełnienia. Dzisiaj najbardziej popularnym jest wypełnienie kompozytowe, największą ich zaletą jest możliwość dopasowania ich koloru do barwy zębów oraz wysoka trwałość. Ważne jest aby dopasować wypełnienie do zgryzu pacjenta, odbudowując struktury anatomiczne zęba. Materiały kompozytowe są naświetlane lampą UV, która je utwardza. Ostatnim etapem jest polerowanie zęba.

W fazie ostatniej kiedy próchnica dotrze do miazgi zęba niszcząc go do środka, jedyną możliwością uratowania go jest leczenie kanałowe.

Regularne kontrole u dentysty oraz prawidłowa higiena jamy ustnej pozwalają na zapobieganie rozwoju próchnicy oraz szybkie wychwycenie powstałych już zmian. Dlatego też zaleca się co najmniej dwie wizyty kontrolne w ciągu roku, jak również wykonywanie regularnej higienizacji zębów w gabinecie.

Ubytki niepróchnicowe

Leczenie zachowawcze polega także na odbudowie ubytków pochodzenia niepróchnicowego, które powstają na drodze mechanicznej, chemicznej czy fizycznej np: abrazja, atrycja, abfrakcja, erozja i demastykacja.

Atrycja jest to proces polegający na ścieraniu się zębów na skutek tarcia zęba o ząb. Możemy wyróżnić dwa rodzaje atrycji : fizjologiczną (zęby ścierają się w sposób naturalny wraz z wiekiem pacjenta) oraz patologiczną, gdzie na skutek działania pacjenta dochodzi do ubytku tkanek zęba. Przykładem takiego działania jest często bruksizm, czyli nawykowe, silne zaciskanie zębów lub nocne zgrzytanie zębami. Leczenie tego schorzenia jest ściśle związane z leczeniem przyczyny jej powstawania.

Abrazja jest to ubytek powstający naddziąsłowo, tzw. ubytek klinowy. Przyczyną jego powstawania jest najczęściej używanie nieodpowiedniej szczoteczki (np. z twardym włosiem) oraz zła metoda szczotkowania. Abrazji często towarzyszy nadwrażliwość zębów na skrajne temperatury. Leczeniem stosowanym w tym przypadku jest odbudowa utraconych tkanek zęba.

Abfrakcyjne ubytki to takie, które powstają poddziąsłowo i jest to z reguły problem osób z wadami zgryzu lub ubytkami w uzębieniu. Leczenie polega na wyeliminowaniu przyczyny.

Demastykacja jest procesem łączącym atrycję i abrazję, polegający na fizjologicznym zużywaniu się zęba spowodowanym spożywaniem twardych pokarmów.

Erozja szkliwa jest procesem chemicznym, zawsze są to ubytki naddziąsłowe, a ich lokalizacja jest uzależniona od przyczyn. Leczenie opiera się przede wszystkim na eliminacji przyczyny czyli wyleczeniu choroby ogólnoustrojowej, czy prawidłowa ochrona jamy ustnej przed czynnikami zewnętrznymi. W przypadku erozji biernej istnieje możliwość odbudowy ubytku przeznaczonym do tego materiałem.

Ubytki niepróchnicowe często mają charakter łączony, dlatego też należy udać się do lekarza dentysty, celem postawienia prawidłowej diagnozy. Ich leczenie wygląda analogicznie do leczenia ubytków próchnicowych, jednak ważne jest w tym przypadku znalezienie przyczyny i eliminację ich powstawania.