Chirurgia szczękowa i stomatologiczna

Leczenie chirurgiczne

Chirurgia stomatologiczna jest jedną z gałęzi stomatologii dającą wiele możliwości leczenia chorób zębów i dziąseł. Większości pacjentów kojarzy się ona z usuwaniem zębów, ale to nic bardziej mylnego. Terapia opiera się głównie na zabiegach jamy ustnej i okolic przyległych. Chirurgia stomatologiczna to również  zabiegi pozwalające na przygotowanie jamy ustnej pacjenta do specjalistycznego leczenia w innych dziedzinach stomatologii takich jak: endodoncja, protetyka, implantologia czy periodontologia.

Dzisiejsza chirurgia umożliwia zachowanie zębów zaatakowanych różnymi procesami chorobowymi. Zabiegi takie jak resekcje wierzchołków korzeni zębowych, hemisekcje czy usuwanie torbieli, pozwalają zachować własne zęby na wiele długich lat. Ekstrakcja zęba to ostateczność. W zależności od dolegliwości z którymi zgłaszają się pacjenci leczenie  może przybierać formę mniej lub bardziej inwazyjnych zabiegów stomatologicznych. W określonych przypadkach nieunikniona okazuje się interwencja chirurga stomatologa, który zajmuje się operacyjnym leczeniem zębów, jamy ustnej w pojęciu ogólnym, a także obszarów w bliskim jej położeniu. W Amber Clinic zapewniamy pacjentowi bezbolesne przejście przez zabieg poprzez wykonanie najskuteczniejszego  i najbezpieczniejszego znieczulenia. Zastosowane metody powodują, że zabiegi chirurgiczne stają się całkowicie bezbolesne, jednocześnie pacjent współpracuje z lekarzem, co umożliwia prawidłowe i szybkie wykonanie zabiegu oraz zapobiega wystąpieniu powikłań. Zdajemy sobie sprawę, że nawet pomimo wykluczenia bólu leczenie chirurgiczne może powodować u pacjenta stres, dlatego też zawsze odpowiednio przygotowujemy do zabiegu. Przed podaniem znieczulenia tłumaczymy pacjentowi na czym będzie polegało leczenie, jakie są jego etapy, co pacjent może odczuwać i jakie są możliwe następstwa. Po wykonanym zabiegu zainteresowany zawsze zostaje poinformowany o zaleceniach pozabiegowych, aby leczenie zakończyło się sukcesem.

Do najczęściej wykonywanych zabiegów przeprowadzanych w ramach leczenia chirurgicznego należą:

Ekstrakcje – ząb może wymagać usunięcia z wielu powodów, mi.in: rozległa próchnica, niegojąca się lub nawracająca zmiana okołowierzchołkowa, resorbcja, potrzeba uzyskania dodatkowego miejsca w łuku zębowym w przebiegu leczenia ortodontycznego, pionowe złamanie korzenia zęba.
Chirurgiczne ekstrakcje zębów zatrzymanych – zębami zatrzymanymi określamny takie, które z jakichś powodów nie wyrżnęły się całkowicie lub wyrżnęły się częściowo. Jeśli zęby te nie zostaną usunięte, wówczas ciągły nacisk przez nie wywierany może prowadzić do komplikacji tj: niszczenia zębów sąsiednich, bólu lub stłoczeń zębów oraz stanów zapalnych. Najczęściej problem ten dotyczy zębów mądrości, które wyrzynają się jako ostatnie.

Leczenie infekcji obrębu jamy ustnej – infekcje jamy ustnej powodowane są przez mikroorganizmy takie jaki grzyby, bakterie i wirusy. Przebieg niektórych infekcji jest łagodny i przewlekły, w większości tych przypadków wystarczy leczenie farmakologiczne, zdarzają się również infekcje o przebiegu bardziej skomplikowanym i gwałtownym, w tym przypadku niezbędna jest natychmiastowa interwencja chirurgiczna (np. nacięcie ropnia zębopochodnego).
Leczenie deformacji zębowych i szkieletowych – chirurgia szczękowo – twarzowa zajmuje się leczeniem deformacji z zakresu twarzoczaszki. Działania z tego zakresu dążą do ustalenia właściwych relacji między górnymi, a dolnymi zębami.
Eliminowanie źródeł zakażenia, usuwanie torbieli i guzów – przyczyną powstawania torbieli możśe być niewyrżnięty ząb (torbiel zawiązkowa), torbiel może być również umiejscowiona na końcu korzenia zęba (okołowierzchołkowa), możemy wyróżnić także torbiel zastoinową (np. przewodu ślinianki podjęzykowej).
Diagnoza i leczenie patologii gruczołów ślinowych – konsekwencjami w dysfunkcji gruczołów ślinowych są m.in problemy z odżywaniem, nasilona próchnica, problemy z mówieniem oraz dyskomfort. By zdiagnozować przyczynę najczęściej używa się radiografii, bada przepływ śliny, a także wykonuje badania labolatoryjne ogólnoutrojowe.

Leczenie dysfunkcji stawu skroniowo – żuchwowego  – dysfunkcje tego stawu częstwo związane są z zaburzonymi relacjami pomiędzy górnymi i dolnymi zębami, co w konsekwencji prowadzi do nieprawidłowej pracy mięśni, więzadeł i powierzchni stawowych. Głównymi objawami są: bóle głowy, twarzy, karku, oczu a także uszu oraz probelmy z żuciem. Proces leczenia często powiązany jest z leczeniem ortodontycznym i/lub protetycznym, może również wymagać działań z zakresu implantologii czy chirurgii ortognatycznej.

Zabiegi chirurgiczne nierzadko są bardziej skomplikowane i wymagają więcej czasu niż zabiegi profilaktyczne czy leczenie zachowawcze. Profesjonalizm naszych specjalistów wpływa jednak na to, że nie stanowią one dla pacjenta większej uciążliwości, a proces gojenia pozabiegowego jest bardzo szybki. Należy podkreślić, że w tej dziedzinie stomatologii wywiad ogólny ma szczególne znaczenie, ponieważ pozwala specjaliście dobrać odpowiednie działania przygotowawcze i preparaty znieczulające, jak również techniki zabiegu.